Monday, July 5, 2010

Latihan 2 ( Karangan Berita )

Sepasukan polis telah melancarkan serbuan terhadap pendatang asing tanpa izin di sebuah lokasi. Andaikan bahawa anda sebagai seorang pemberita, tulis berita tentang operasi tersebut.

12 comments:

  1. Balik Pulau,Ahad-Seramai 100 orang pendatang asing tanpa izin telah ditahan dalam satu serbuan yang telah dilakukan oleh pihak polis di Kampung Melayu pada tengah malam.90 daripadanya lelaki dan selebihnya adalah wanita.
    Serbuan ini merupakan salah satu daripada serbuan pihak polis dalam usaha membantas masalah kebanjiran mereka.Dianggarkan,masih ramai lagi pendatang asing yang berada di sini dan masih berkeliaran di sini.Kebanyakan mereka bekerja sebagai buruhdan pembantu rumah
    Menurut Polis,ASP Anuar yang juga merupakan ketua operasi ,serbuan dilakukan ekoran aduan penduduk setempat tentang kes-kes jenayah.Aduan orang ramai tentang kes samun dan kes pembunuhan.
    Antara kesalahan mereka ialah tidak mempunyai pasport dan permit yang disahkan dan sudah tamat tempoh.
    Justeru,penduduk setempat segera membuat aduan kepada pihak polis jika ternampak mereka membuat sesuatu yang tidak diinginkan.
    QUAH ,VEENESSH(-_-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang untuk karangan pmr mcm ini ad..caye na contoh ..

      Delete
  2. Kuala Lumpur,Rabu- Sepasukan polis telah berjaya menangkap pendatang asing tanpa izin. Seramai 40 orang pendatang yang ingin bertapak di Kuala Lumpur.

    Kebanyakan yang ditangkap didalam serbuan ini adalah dalam lingkungan umur 19 hingga 40 tahun. Semuanya terdiri daripada golongan wanita dan lelaki. Mereka yang dating kesini dikatakan bertujuan untuk mencari rezeki dan tempat tinggal yang baru untuk kehidupan mereka yang baru.

    Pihak polis membuat serbuan secara mengejut di Bukit Bintang dimana tempat itu dikatakan menjadi tempat dimana mereka selalu melepak dan membina rumah. Tempat itu sekarang sudah pun dikerumuni oleh pendtang-pendatang asing tanpa izin dan permit.

    Pihak polis juga mendapat maklumata dari orang awam yang lalu-lalang disitu. Ketua polis, Tan Sri Musa Hasan juga berkata bahawa orang awam diragut dan yang meragut mereka itu adalah pendatang-pendatang yang berada dikawasan itu.

    Punca pendatang ini yang dating ke Malaysia belum diketahui juga namun pihak polis akan cuba menyiasat dan membuat rondaan disekitar Kuala Lumpur untuk mencari lagi pendatang asing tanpa izin yang datang tanpa permit. Pendatang- pendatang yang ditangkap akan dihantar pulang semula ke tanah air masing-masing.


    Disediakan oleh:imanina dan ayu

    ReplyDelete
  3. Balik Pulau,Ahad-Seramai 100 orang pendatang asing tanpa izin telah ditahan dalam satu serbuan yang telah dilakukan oleh pihak polis di Kampung Melayu pada tengah malam.90 daripadanya lelaki dan selebihnya adalah wanita.
    Serbuan ini merupakan salah satu daripada serbuan pihak polis dalam usaha membantas masalah kebanjiran mereka.Dianggarkan,masih ramai lagi pendatang asing yang berada di sini dan masih berkeliaran di sini.Kebanyakan mereka bekerja sebagai buruh dan pembantu rumah
    Menurut Polis,ASP Anuar yang juga merupakan ketua operasi ,serbuan dilakukan ekoran aduan penduduk setempat tentang kes-kes jenayah.Aduan orang ramai tentang kes samun dan kes pembunuhan.
    Antara kesalahan mereka ialah tidak mempunyai pasport dan permit yang disahkan dan sudah tamat tempoh.
    Justeru,penduduk setempat segera membuat aduan kepada pihak polis jika ternampak mereka membuat sesuatu yang tidak diinginkan.
    QUAH ,VEENESSH(-_-)

    ReplyDelete
  4. Labuan,selasa-Seramai 156 pendatang asing tanpa izin telah ditahan dalam satu serbuan yang dilakukan oleh pihak polis di kampung Makmur awal pagi tadi.105 daripada lelaki dewasa dan selebihnya ialah wanita dan kanak-kanak.

    Serbuan ini merupakan salah satu daripada siri serbuan pihak polis dalam usaha membersihkan Labuan daripada masalah kebanjiran pati.Dianggarkan sebanyak 2700 pati yang bebas melakukan aktiviti masing-masing di pulau ini.kebanyakan daripada mereka bekerja sebagai buruh kasar dan pembantu rumah.

    Menurut pesuruhjaya polis Labuan,PPP Zainal Kadir yang juga merupakan ketua operasi,serbuan dilakukan ekoran aduan penduduk setempat tentang kes-kes jenayah serta maksiat yang semakin menjadi-jadi sejak kebelakangan ini 'Aduan orang ramai tentang kes pecah rumah dan samun telah meningkat sebanyak 15%',tambah beliau yang ditemui di lokasi kejadian

    Antara kesalahan yang disabitkan terhadap mereka yang ditangkap ialah kesalahan tidak memiliki pasport,permit kerja yang sudah tamat tempoh serta memiliki kad pengenalan palsu.Ada juga yang ditahan kerana menjalankan kegiatan maksiat seperti penjudian haram dan pelacuran.

    Punca utama kebanjiran pati di pulau ini adalah kerana terdapat segelintir penduduk tempatan bekerjasama dengan menyediakan pekerjaan dan tempat tinggal.Ada juga yang sanggup menjual kad pengenalan dengan haraga yang mahal.

    Beliau memberitahu orang ramai khususnya penduduk tempatan supaya memberikan kerjasama kepada pihak berkuasa yang sedang giat menjalankan usaha untuk mengurangkan bilangan pati di sini.

    HAIKAL HAFIZ 2KRK 1

    ReplyDelete
  5. Pulau Pinang, Khamis- Seramai 100 pendatang asing tanpa izin telah ditahan dalam satu serbuan yang telah dilakukan oleh pihak polis di Kampung Baru tengah malam semalam. 60 daripadanya ialah lelaki dewasa dan selebihnya kanak-kanak dan wanita dewasa.
    Serbuan ini merupakan salah satu daripada siri serbuan pihak polis dalam usaha membersihkan Pulau Pinang daripada masalah pendatang asing tanpa izin yang masih lagi bebas melakukan aktiviti mereka di pulau ini. Dianggarkan seramai 1500 PAT I masih lagi bebas melakukan aktiviti mereka. Kebamyakkan daripada mereka adalah buruh kasar dan pembantu rumah .
    Menurut ASP Pulau Pinang, ASP Zahid yang juga mer4upakan ketua operasi. Serbuan dilakukan akibat aduan penduduk setempat tentang kes-kes jenayah yang dilakukan oleh PATI.
    Antara kesalahan yang disabitkan terhadap mereka ialah tidak memiliki passport yang sah,permit kerja yang sudah tamat tempoh dan memiliki kad pengenalan palsu.
    “punca utama pendatang tanpa izin di pulau ini disebabkan terdapat segelintir penduduk tempatan yang menyediakan tempat tinggal dan makan minum untuk mereka”. Tambah asp Zahid lagi.
    Beliau menyarankan orang ramai agar memberi kerjasama kepada pihak yang memberi kerjasama. Para majikan disaranakn agar mengutamakan warga tempatan daripada warga asing.
    iqbal aiman 2KRK1

    ReplyDelete
  6. Selangor,Rabu – Seramai 232 pendatang asing tanpa izin (PATI) telah ditahan dalam satu serbuan yang dilakukan oleh pihak imigresen di Kampung Jawa pada pukul 4.30 petang tadi. 150 daripadanya lelaki dewasa dan selebihnya wanita dan kanak-kanak.

    Serbuan ini merupakan serbuan yang terbesar di Selangor. Serbuan ini juga untuk membersihkan Selangor daripada masalah kebanjiran pendatng tanpa izin ini.

    Menurut Pesuruhjaya Imigresen Selangor, Encik Abdul Rahman Kadir yang juga merupakan ketua operasi yang dilakukan di Kampung Jawa itu. Operasi ini adalah ekoran aduan penduduk di Kampung Jawa yang mengadu banyak kes-kes jenayah dan maksiat telah berleluasa sejak kebelakangan ini.

    Antara kesalahan yang disabitkan terhadap mereka ialah tidak memiliki pasport, permit kerja yang sudah tamat tempoh dan memiliki kad pengenalan palsu.

    “Punca utama kebanjiran PATI di Selangor ini disebabkan terdapat segelintir penduduk tempatan yang berkerjasama dengan menyediakan tempat tinggal dan pekerjaan untuk pendatang asing ini. Terdapat segelintir orang yang menjual kad pengenalan dengan harga yang mahal kepada pendatang asing tanpa izin ini.”

    Beliau telah menyarankan kepada orang ramai supaya berkerjasama dengan pihak imigresen yang sedang giat menjalankan usaha mengurangkan bilangan PATI di sini. Para majikan juga disarankan supaya mengambil penduduk tempatan untuk memenuhi apa jua sektor pekerjaan yang ditawarkan.

    Amir Dan Zulhatin =) =_= xD

    ReplyDelete
  7. KARANGAN BERITA- ☺Aisyah & Syahira☺

    Batu Uban , Ahad-Satu serbuan yang diketuai oleh Pegawai Kanan Pentadbiran Pulau Pinang, ASP Salihin Bin Othman, dijalankan di sebuah permis kosong berdekatan dengan Gelugor. Pasukan polis telah berjaya memberkas 40 orang pendatang asing di lokasi tersebut.

    Operasi itu bermula kira-kira jam 9 malam semalam di sebuah permis kosong hasil maklumat orang awam. Sebanyak 90 orang pendatang asing tana izin terdiri daripada 50 orang lelaki, 30 orang perempuan dan 10 kanak-kanak telah ditangkap.

    Pendatang-pendatang asing tanpa izin ini bekerja sebagai kontraktor dan sebahagian lagi membuat perniagaan kecil-kecilan di pasar malam.

    Hasil penangkapan tersebut, pihak polis berjaya merampas barang-barang yang terlarang hasil perjualan mereka yang dianggar RM 50000. Selain itu, pihak polis menemui 500g ganja jenis heroin di permis tersebut.

    ASP Salihin berkata, pihaknya tidak menolak kemungkinan perlabuhan Malaysia ini digunakan sebagai tempat penyeludup pendatang asing tanpa izin. Kemudian, beliau juga berharap agar orang awam segera menghubungi polis jika berlakunya lagi penyeludupan pendatang asing ini.

    ReplyDelete
  8. SABRINA vs SYAADRIANA



    KLANG-Rabu,Satu serbuan yang diketuai Pegawai Pemerintah Deputi Superitendan Selangor , Marzuki Ismail dijalankan berdekatan daerah Klang.Pasukan polis telah berjaya memberkas 150 orang pendatang tanpa izin di lokasi tersebut.

    Dalam operasi kira-kira jam 8 malam semalam , sebuah lubuk pendatang asing tanpa izin telah disyaki oleh orang awam yang lalu menghubungi pihak polis.Sebanyak 150 orang pendatang asing tersebut datang dari Indonesia dan Myanmar.

    Pendatang-pendatang tanpa izin ini bekerja sebagai kontraktor dan sebahagian lagi menjual produk kesihatan serta kain yang diisytiharkan dianggarkan bernilai RM 200,000.Barang-barang tersebut juga dirampas oleh pihak polis.

    Hasil pemeriksaan di dalam tempat kediaman mereka , pihak polis juga berjaya merampas 1.5 kg dadah jenis heroin.Lima leleki Indonesia berusia 20 hingga 45 tahun ditahan bagi membantu siasatan.

    Marzuki berkata , pihaknya tidak menolak kemungkinan pelabuhan Malaysia digunakan sebagai transit oleh penyeludupan dan pendatang tanpa izin.

    ReplyDelete
  9. Kuala Lumpur,Khamis-Seramai 100 orang pendatang asing tanpa izin telah ditahan dalam satu serbuan yang telah dilakukan oleh pihak polis di Kampung Batu Kayu pada tengah malam semalam.90 daripadanya lelaki dan selebihnya adalah wanita.
    Serbuan ini merupakan salah satu daripada serbuan pihak polis dalam usaha membanteras masalah kebanjiran mereka.Dianggarkan masih ramai lagi pendatang asing yang berada di sini dan masih berkeliaran di sekitar Kampung Batu Kayu.Kebanyakan daripada mereka bekerja sebagai buruh kasar dan pembantu rumah.
    Menurut pesuruhjaya polis Labuan,PPP Zainal Kadir yang juga merupakan ketua operasi,serbuan dilakukan ekoran aduan penduduk setempat tentang kes-kes jenayah serta maksiat yang semakin menjadi-jadi sejak kebelakangan ini 'Aduan orang ramai tentang kes pecah rumah dan samun telah meningkat sebanyak 15%',tambah beliau yang ditemui di lokasi kejadian

    Antara kesalahan yang disabitkan terhadap mereka yang ditangkap ialah kesalahan tidak memiliki pasport,permit kerja yang sudah tamat tempoh serta memiliki kad pengenalan palsu.Ada juga yang ditahan kerana menjalankan kegiatan maksiat seperti penjudian haram dan pelacuran.

    Punca utama kebanjiran pati di pulau ini adalah kerana terdapat segelintir penduduk tempatan bekerjasama dengan menyediakan pekerjaan dan tempat tinggal.Ada juga yang sanggup menjual kad pengenalan dengan haraga yang mahal.

    Beliau memberitahu orang ramai khususnya penduduk tempatan supaya memberikan kerjasama kepada pihak berkuasa yang sedang giat menjalankan usaha untuk mengurangkan bilangan pati di sini.

    Denial & Shah

    ReplyDelete
  10. PELABUHAN MAT PARANG - Pasukan Gerakan Bobo(PGB) Pelabuhan Mat Parang membongkar kegiatan sindiket penyeludupan manusia dengan menggunakan feri penumpang syarikat Indonesia selepas menahan 48 warga asing yang cuba diseludup keluar semalam.
    Dalam kejadian kira-kira pukul 9.30 pagi semalam, PGM menemui seramai 48 pendatang asing tanpa izin,warga Indonesia bersembunyi di dalam bawah kapal berhampiran bilik enjin dan tangki minyak diesel feri itu.
    Mereka yang ditahan di ruang khas yang dilengkapi penghawa dingin dan kipas angin itu berjumlah 48 orang berusia 21 hingga 50 tahun termasuk 20 orang wanita.
    Turut ditahan ialah kapten Jack Sparrow bersama sebelas anak kapal yang cuba menolong dalam sindiket penyeludupan warga asing di Pelabuhan Mat Parang
    Kesemua warga asing didapati tidak mempunyai passport yang sah dan memiliki kad pengenalan palsu untuk memasuki Malaysia melalui Pelabuhan Mat Parang

    Rashid Bobo dan Mahdi Mat Parang
    2krk1….

    ReplyDelete
  11. SEBERANG PERAI , Jumaat – Seramai 99 orang pendatang asing tanpa izin (PATI) telah ditahan dalam satu serbuan yang telah dilakukan oleh pihak polis di kampung Permatang Toki Jaya pada tengah malam semalam .Seramai 88 orang lelaki dewasa dan selebihnya wanita,
    Serbuan ini merupakan salah satu daripada siri serbuan pihak polis dalam usaha membanteras masalah kebanjiran PATI . di anggarkan 205 PATI yang berkeliaran di kawasan ini . kebanyakkan daripada mereka bekerja sebagai buruh dan pembantu rumah .
    Menurut pesuruh jaya polis Seberang , ASP Tajjudin Jumaat yang juga merupakan ketua operasi , serbuan yang dilakukan ekoran aduan penduduk setempat tentang kes-kes jenqayah. “Aduan orang penduduk setempat tentang kes samun dan pecah rumah yang sedang meningkat sebanyak 25 %.
    Antara kesalahan yang di sabitkan terhadap mereka yang di tangkap ialah kesalahan yang tidak mempunyai pasport dan permit yang sudah tamat tempoh. Ada juga yang di tahan melakukan aktiviti maksiat seperti perjudian haram dan pelacuran .
    Beliau menyarankan orang ramai khususnya para penduduk tempatan supaya memberikan kerjasama kepada pihak yang berkuasa yang sedang giat dijalankan usaha untuk mengurangkan bilangan PATI . Para majian digesa agar mengutamakan anak-anak tempatan untuk memenuhi sector kerajaan yang di tawarkan . “Kita tidak mahu pepatah kera di hutan disusurkan , anak di rumah mati kelaparan berlaku di Negara kita
    NAbil nORMAN sdn bhd

    ReplyDelete