Monday, August 23, 2010

Latihan 1 ( Karangan Fakta )

Sesebuah negara yang ingin mencapai tahap negara maju haruslah memajukan bidang pendidikan terlebih dahulu.

Huraikan kepentingan pendidikan dalam membangunkan sesebuah negara.

15 comments:

  1. Syaadriana & Sabrina

    Seperti yang kita sedia maklum,pendidikan amat penting dalam memajukan sesebuah Negara.Dengan adanya pendidikan,Negara kita akan pesat membangun dan maju.Jadi,kita mestilah menitik beratkan pendidikan untuk memajuka ekonomi Negara.


    Antara kepetingan-kepentingan pendidikan ialah jika kita menerapkan pendidikan yang tinggi di kalngan remaja sekarang yang juga merupakan pemimpin kita pada masa hadapan kelak,Negara kita akan menjadi maju dengan berlandaskan idea-idea pemimpin ynag bernas dan efektif.


    Selain itu,dengan adanya pendidikan,kita dapat mencipta benda yang baru dan berkualiti.Jika kita dapat mencipta benda yang baru dan unik,kita akan dapat memasarkannya ke pasaran dunia dan secara tidak langsung kita dapat menaikan nama Negara di mata dunia.

    Disamping itu,tenaga pengajar sebenarnya bertangungjawab dalam menerapkan pendidikan yang berkualiti di kalangan pelajar.Apabila pendidikan yang diberikan di Negara kita berkuliti,pelajar dari Negara luarpun akan berminat untukmenuntut ilmu di sini.Apabila semakin ramai pelajar di Negara kita,tanpa kita sedari sebenarnya makin banyak kemudahan dan pembangunan akan membangun untuk kemudah pelajar-pelajar dan kita bersama.


    Seterusnya,pendidikan yang bagus diberikan dinegara kepada para pelajar,secara tidak langsung pelajar dinegara kita akan berpeluang belajar di luar Negara dan membawa nama Negara.Masyarakat dunia akan berasa kagum dengan pelajar dan ilmu yang dimiliki oleh pelajar dinegara kita,dan nama Negara akan meningkat dan pelancong akan bermiant untuk meneroka Negara kita.Sektor pelancongan akan semakin maju

    Kesimpulannya,penddiikan memang penting dalam membangukan dan memajukan sesebuah Negara.Jadi,tuntulah ilmu untuk berjaya dan membangunkan Negara bersama-sama.

    ReplyDelete
  2. A'in Suraya & Mysha Iris
    Sesebuah negara yang ingin mencapai tahap negara maju haruslah memajukan bidang pendidikan terlebih dahulu.Kepentingan pendidikan dalam membangunkan sesebuah negara ialah di sekolah,guru-guru haruslah mengajar muri-murid dengan lebih teliti dan jangan membiarkan murid-murid leka di dalam kelas agar murid-murid boleh menghayati sesuatu subjek itu.Dengan cara ini,murid-murid mungkin boleh membangunkan negara dengan pelajaran yang mereka telah pelajari.
    selain itu,kementerian pelajaran hendaklah membuat skim pembelajaran secara percuma kepada murid-murid yang tidak mampu membayar yuran sekolah.Dengan cara ini,semua murid-murid tidak terganngu dengan masalah kewangan kerana mereka sudah diberi biasiswa.
    Justeru,murid-murid juga haruslah berusaha dalam pelajaran.Guru-guru juga boleh membantu murid-murid seperti,membuat aktiviti sambil belajar,lawatan sambil belajar dan lain-lain lagi.Dengan cara ini,murid-murid boleh mendapat banyak maklumat serta berasa gembira ketika belajar.Ini akan membuatkan murid-murid lebih bersemangat untuk belajar dan mereka boleh mencapai cita-cita mereka dengan lebih mudah dan mereka boleh membantu negara kita bangun dengan maju sekali.
    Selepas itu,rakyat patut memberi semangat kepada negara dengan cara membeli hasil buatan Malaysia.Dengan cara ini,Malaysia akan lebih maju dari segi perniagaan.Rakyat Malaysia juga,haruslah bekerjasama untuk membangunkan dan mengharumkan nama negara yang tercinta ini.
    Rakyat juga harus menghormati lagu ‘Negaraku’ dan bendera Malaysia sebagai tanda kehormatan pada negara.Malaysia juga harus membuat banyak lagi tempat peranginan untuk menarik perhatian pelancong dari luar atau dalam negara.
    Akhir sekali,kita haruslah memberi sokongan kepada negara agar negara boleh berkembang maju dan kita juga harus membuatkan malaysia ini sebagai negara yang telah mencapai tahap kemajuan di negara-negara yang lain.

    ReplyDelete
  3. fatin dan aufaPendidikan adalah penting untuk memajukan sesebuah negara.Tanpa pendikan negara kita akan menjadi Negara yang mundur.Pendidikan juga terdapat dalam pelbagai bidang.

    Terdapat pelbagai kepentingan pendidikan untuk memajukan negara. Antaranya ialah, dengan pendidikan, kita akan dapat memajukan sesebuah Negara.

    Selain itu,dengan pendidikan kita dapat mencipta barang keprluan atau barang yang unik dan berkualiti. Jika terdapat pelbagai barang yang diciptakan, rakyat Malaysia dapat membeli barangan buatan Malaysia daripada buatan Negara yang lain.

    Di samping itu,dengan pendidikan rakyat tidak akan ketinggalan ke belakang.contohnya,tiada rakyat akan menjadi penganggur.pada masa yang sama rakyat tidak akan melepak dan melakukan perbuatan yang negatif

    Pendidikan juga dapat mengharumkan nama Negara jika terdapat rakyat Malaysia yang menuntut ilmu di luar Negara yang terkenal. Seperti Amerika dan Jepun

    Dengan ini terbuktilah bahawa dengan adanya pendidikan Negara tersebut akan lebih maju kehadapan.

    ReplyDelete
  4. DARRUS SALLAM & DANIEL DINIY

    KARAGAN FAKTA

    Sesebuah negara yang ingin mencapai tahap negara maju haruslah memajukan bidang pendidikan terlebih dahulu.

    Untuk menjadi sebuah negara yang maju,negara tersebut seharusnya memajukan bidang pendidikan terlebih dahulu.Pendidikan teramatlah penting dalam kehidupan kita.

    Murid – murid seharusnya bertekat dan berazam untuk belajar bersunguh – sunguh demi mencapai cita – cita dan membantu untuk membangunkan negara.Guru juga berperanan penting dalam usaha membangunkan negara yang maju dan berwawasan.

    Peranan guru ialah untuk mengajar dan membimbing pelajar demi mencapai cita – cita mereka.Pelajar haruslah menimba ilmu semasa di sekolah.Bukannya berfikiran secara NEGETIF.Contohnya,tidak menyiyapkan tugasan yang diberikan oleh guru dan VENDELISME.

    Kementerian Pelajaran dan pihak sekolah haruslah membantu pelajar yang kurang berkemampuan dengan memberi Bisasiswa dan (RMT) Rancangan Makan Tambahan kepada mereka.Dengan cara ini mereka akan bersemangat untuk belajar bersunguh – sunguh untuk membantu keluarga pada masa hadapan.

    Selain itu,kita seharusnya menyokong produk buatan Malaysia.Disamping menyokong produk buatan Malaysia kita juga haruslah menyokong pelancongan di negara kita ini.Pelancongan di negara kita tidak kurang hebatnya berbanding melancong di luar negara.

    Akhirsekali,untuk mencapai tahap negara maju dan berwawasan tinggi rakyat dan pemimping haruslah berganding bahu untuk meningkatkan tahap kemajuan dan kecermelagan negara.

    ReplyDelete
  5. nasuha&natasya

    KARANGAN FAKTA

    DI DALAM SESEBUAH NEGARA, PENDIDIKAN AMAT PENTING
    DALAM PEMBANGUNAN SESEBUAH NEGARA TERSEBUT. SEBAGAI
    RAKYAT, KITA MESTILAH MENITIKBERATKAN PENDIDIKAN SUPAYA
    NEGARA KITA MAJU DAN PESAT MEMBANGUN.

    TERDAPAT PELBAGAI KEPENTINGAN DALAM PENDIDIKAN.
    ANTARANYA IALAH EKONOMI DI NEGARA KITA AKAN LEBIH MAJU
    DENGAN IDEA-IDEA YANG BARU DAN BERNAS. DI SAMPING ITU,
    KITA JUGA DAPAT MENCIPTA BENDA-BENDA YANG BARU YANG
    DAPAT MEMBANTU KITA DALAM SEHARIAN.

    SELAIN ITU, TENAGA PENGAJAR JUGA HARUSLAH MEMBERIKAN
    PENDIDIKAN YANG BERKUALITI DAN BAGUS KEPADA PARA PELAJAR.
    DENGAN CARA INI PARA PELAJAR AKAN BERMINAT DAN SERONOK
    UNTUK MENUNTUT ILMU.

    DENGAN TENAGA PENGAJAR YANG BAGUS, PELAJAR DARI LUAR
    NEGARA JUGA AKAN BERMINAT UNTUK MENUNTUT ILMU DI
    NEGARA KITA. TANPA KITA SEDARI, PEMBANGUNAN DAPAT MEMBANTU
    PARA PELAJAR UNTUK BELAJAR DENGAN LEBIH SELESA.


    KESIMPULANYA ,PENDIDIKAN AMAT PENTING DALAM
    PEMBANGUNAN DAN JUGA KEMUDAHAN UNTUK RAKYAT DI SESEBUAH
    NEGARA .PENDIDIKAN JUGA PENTING UNTUK MENIGKATKAN EKONOMI
    NEGARA KITA.

    ReplyDelete
  6. .:Hanin & Hafizah :.
    Sesebuah negara yang ingin mencapai tahap negara maju haruslah memajukan bidang pendidikan terlebih dahulu.Pendidikan amat penting untuk berjaya dalam hidup.Oleh itu kita mesti utamakan pendidikan sejak awal persekolahan.

    Pelbagai yang dapat kita perolehkan dengan pendidikan, salah satunya ialah, kita dapat mambangunkan nama negara dengan melakukan perkerjaan yang berfaedah.Kita juga dapat menjadi orang yang dihormati oleh masyarakat dan tidak dipandang hina oleh segelintir masyarakat.

    Selain itu, dengan pendidikan, kita juga dapat melakukan kerja sendiri tanpa mengharapkan orang lain.Pendidikan dapat menjadikan kita seorang yang berguna dan tidak dipinggirkan.

    Disamping itu, dengan pendidikan,masyarakat tidak akan dapat hidup susah dangan pekerjaan yang tidak seberapa seperti penganggur dan sebagainya. Pendidikan juga mendorong seseorang individu supaya tidak terjebak dengan gejala sosial.

    Pendidikan juga dapat mengharumkan nama negara dengan melanjutkan pelajaran ke luar negara atau menjadi wakil negara sebagai seorang yang ternama seperti Tun Doktor Mahathir yang telah berjaya dalam kehidupannya kerana pendidikan.

    Pendidikan amat penting kepada setiap individu, oleh itu semua masyarakat digalakkan untuk menimba ilmu dan menerima pendidikan serta tidak membuang masa dengan perkara yang tidak berfaedah.

    ReplyDelete
  7. Afrina & syafiqah

    Karangan Fakta
    Untuk pengetahuan semua,pendidikan dalam membangunkan sesebuah negara amatlah penting.Dengan itu,negara kita akan maju dan pesat membangun.Sebagai rakyat,kita mestilah mengambil berat tentang pendidikan.

    Terdapat pelbagai kepentingan tentang pendidikan dalam membangunkan sesebuah negara.Antaranya ialah,dapat melahirkan rakyat yang bijak dan bertanggungjawab.

    Selain itu,negara yang maju dapat menarik perhatian pelancong asing untuk datang ke negara tersebut.Justeru itu,negara kita akan menjadi buah mulut semua negara.

    Pendidikan juga amat penting dalam menghasilkan sesuatu yang baru dan berkualiti.Jadi,kita dapat mengimport barangan di negara ke negara-negara lain dan dapat menaikkan nama negara kita.

    Apabila pendidikan di negara kita berkualiti tinggi,pelajar-pelajar asing akan berminat untuk belajar di negara kita.Oleh itu,tenaga pengajar harus memainkan peranan yang penting dalam sesebuah negara.

    Kesimpulannya,pendidikan amatlah penting dalam membangunkan sesebuah negara yang maju dan pesat.

    ReplyDelete
  8. ALIFF&ARMAND …………
    ________________________________

    KARANGAN FAKTA

    Sesebuah negara yang ingin mencapai tahap negara maju haruslah memajukan bidang
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------
    pendidikan terlebih dahulu
    ---------------------------------


    Sesebuah negara yang ingin mencapai tahap negara maju haruslah memajukan bidang pendidikan terlebih dahulu.Seperti yang kita sedia maklum pendidikan amat lah penting dalam hidup kita



    Selain itu,dengan adanya pendidikan,kita dapat mencipta benda yang baru.Jika kita dapat mencipta benda yang baru dan unik,kita akan dapat memasarkannya ke pasaran dunia dan secara tidak langsung kita dapat menaikan nama Negara kita


    Justeru,semua orang juga haruslah berusaha dalam pelajaran.Guru-guru juga boleh membantu murid-murid seperti,membuat aktiviti sambil belajar,lawatan sambil belajar dan lain-lain lagi.Dengan cara ini,murid-murid boleh mendapat banyak maklumat serta berasa gembira dan seronok ketika belajar



    Di samping itu,dengan pendidikan ,rakyat tidak akan ketinggalan ke belakang.Contohnya,tiada rakyat akan menjadi penganggur.pada masa yang sama rakyat tidak akan melengah masa untuk aktiviti yang tidak berfaedah


    Kementerian Pelajaran dan pihak sekolah haruslah membantu pelajar yang kurang berkemampuan dengan memberi biasiswa dan Rancangan Makan Tambahan kepada mereka yang tidak berkemampuan.Dengan cara ini mereka akan berusaha untuk belajar dengan bersungguh – sungguh untuk membantu keluarga dan Negara pada masa hadapan


    Akhir sekali, kita haruslah menyokong produk buatan Malaysia dan membantu kerajaan untuk membangunkan Negara

    ReplyDelete
  9. Salehah & Syasya...

    Sesebuah negara yang ingin mencapai tahap negara maju haruslah memajukan bidang pendidikan terlebih dahulu. Jika sesebuah negara tersebut tidak maju, negara tersebut akan mundur.
    Di samping itu, rakyat di sebuah negara itu berperanan penting untuk memajukan negara. Di sekolah, guru-guru memainkan peranan penting untuk mendidik murid-murid.
    Oleh itu, guru yang mendidik murid-murid haruslah mempunyai pengalaman dan pembelajaran yang tinggi. Murid-murid juga harus memberi tumpuan ketika pengajaran dan pembelajaran sedang dijalankan.
    Selain itu, Kementerian Pelajaran Malaysia harus menitik beratkan cara-cara untuk membantu memajukan negara. Kementerian pelajaran juga harus memberi bantuan kepada murid-murid yang tidak mampu.
    Rakyat juga harus memajukan negara dari segi perniagaan. Dengan ini negara kita akan menjadi sebuah negara yang kreatif dan unik. Oleh itu, rakyat haruslah bekerjasama untuk memajukan negara.
    Akhir sekali, rakyat haruslah memberi sokongan kepada negara. Dengan ini,terbuktilah bahawa negara kita akan menjadi maju dan berjaya.

    ReplyDelete
  10. HAIKAL & LINKES

    SESEBUAH NEGARA HARUSLAH MEMPUNYAI PENDIDIKAN UNTUK MEMAJUKAN SESEBUAH NEGARA.TANPA PENDIDIKAN NEGARA KITA AKAN MUNDUR.KITA HARUSLAH MENITIK BERATKAN TENTANG PENDIDIKAN UNTUK MEMAJUKAN EKONOMI NEGARA KITA.

    PENDIDIKAN JUGA PENTING UNTUK KITA KERANA TANPA PENDIDIKAN KITA TIDAK DAPAT MENCARI KERJA DAN KITA JUGA TIDAK BOLEH MENCAPAI IMPIAN KITA CONTOHNYA, DOKTOR ,JURUTERA ,JURUTERBANG DAN SEBAGAINYA.PENDIDIKAN AMAT PENTING UNTUK PELAJAR UNTUK MENJADI PELAJAR YANG CEMERLANG DAN MEMPUNYAI MASA DEPAN YANG CERAH.

    SELAIN ITU,DENGAN PENDIDIKAN KITA DAPAT MENCIPTA BARANGAN YANG UNIK DAN CANGGIH.TANPA PENDIDIKAN KITA TIDAK AKAN DAPAT MENCIPTA KOMPUTER,TELEFON BIMBIT,KAMERA DIGITAL DAN PELBAGAI KEMUDAHAN YANG
    TERDAPAT PADA ZAMAN INI.

    TANPA PENDIDIKAN, INSAN-INSAN AKAN MELIBATKAN DIRI DALAM KEGIATAN YANG NEGATIF SEPERTI MEROKOK,VANDILISME,BERJUDI DAN SEBAGAINYA.PENDIDIKAN SANGAT PENTING UNTUK MENJADI INSAN YANG CEMERLANG DAN BERJAYA HINGGA KE MENARA GADING.

    PELAJAR –PELAJAR HARUSLAH PERGI SEKOLAH UNTUK MENIMBA ILMU.GURU JUGA BERPERANAN PENTING DALAM USAHA MEMBANGUNKAN NEGARA YANG MAJU DAN BERPENDIDIKAN.

    RAKYAT JUGA PERLU MENGHORMATI LAGU ‘NEGARAKU’ DAN BENDERA MALAYSIA UNTUK MENGINGATI JASA WIRA NEGARA YANG TELAH BERKORBAN UNTUK KEDAMAIAN NEGARA MALAYSIA.

    ReplyDelete
  11. Nuraisha Hanim dan Lokananda Priya

    Pendikan adalah penerang hidup.Ia menyuluh jalan hidup seseorang seperti kata pepatah “orang berilmu itu ibarat pokok yang berbuah”iaitu memberikan manfaat kepada orang lain.pendidikan juga penting dalam membangunkan Negara.
    Pendidikan juga penting dalam memajukan sesebuah Negara.Oleh itu,guru juga memainkan peranan penting dalam menerapkan pendidikan yang tinggi di kalangan remaja supaya dapat melahirkan pemimipin yang berfikiran bernas dab efektif.
    Lantaran itu, pendidikan juga dapat menghasilkan produk yang berjenama.Apabila produk yang kita hasilkan mendapat sambutan yang menggalakan, secara tidak langsung produk itu akan dieksport ke luar Negara atas permintaan yang tinggi.

    Selain itu, pendidikan juga penting dalam mempengaruhi manusia untuk mencipta pelbagai jenis alat yang memudahkan kerja seharian manusia.Contohnya,penciptaan roda dan gandar mendorong penciptaan pelbagai jenis kemudahan pengangkutan.

    Justeru,pendidikan juga penting dalam bidang pertanian.Kemajuan teknologi memudahkan dan mempercepatkan kerja-kerja menanam dan membajak.Pengetahuan menyelidik benih secara kaedah hidroponik memajukan bidang pertanian setapak.

    Kesimpulannya, marilah sama-sama kita belajar agar mempunyai pendidikan yang tinggi supaya suatu hari nanti kita dapat membangunkan Negara yang berekonomi dan maju.

    ReplyDelete
  12. Karangan fakta

    Nur Alia & Raudatul Iman




    Sesebuah negara yang ingin mencapai tahap negara maju haruslah memajukan bidang pendidikan terlebih dahulu.Huraikan kepentingan pendidikan dalam membangunkan sesebuah negara.



    Seperti yang kita tahu pedidikan adalah penting untuk memajukan sesebuah negara.Dengan pendidikan dapat membangunkan negara dengan maju.Ekonomi juga lebih baik dengan pendidikan.

    Terdapat banyak cara untuk memajukan negara . Antaranya menerapkan pendidikan ke atas golongan remaja dan kanak - kanak.



    Tenaga pengajar haruslah memberi peranan penting kepada murid supaya mereka tidak leka dengan pendidikan yang telah diterapkan. Selain itu, perana ibu bapa juga diperlukan supaya anak-anak tidak terlibat dengan kegitan negative seperti merokok , menghisap dadah dan vandelisme.


    Di samping itu, membeli barangan buatan Malaysia dapat memberi sokongan untuk memajukan negara dan membaik pulih ekonomi negara.. Ia juga dapat dieksport keseluruh negara terutamanya dia Asia Tenggara.



    Akhir sekali, kita haruslah memberi sokongan kepada negara agar negara boleh berkembang maju dan kita juga harus membuatkan malaysia ini sebagai negara yang telah mencapai tahap kemajuan di negara-negara yang lain.
    .

    ReplyDelete
  13. SITI NOR AIDA N RISHEE MALA
    Sebuah negara yang ingin mencapai tahap negara maju haruslah
    memajukan bidang pendidikan terlebih dahulu.Untuk merealisasikan
    setiap impian, penduduk negara tersebut haruslah berdisiplin.

    Selain itu, mereka haruslah mempunyai sikap kecekalan dalam
    bidang akedemik. Berusaha seumpama ‘hangat – hangat tahi ayam’ belum
    tentu dapat menjaminkan kejayaan untuk mendapat gelaran negara maju
    seperti yang diharapkan.

    Murid-murid di negara tersebut mestilah menghormati guru-guru yang
    mengajar mereka supaya diberkati tuhan. Jika tidak melakukan sedemi kian,
    ilmu-ilmu tersebut tidak akan diingati. Justeru, mungkin tidak akan ada
    orang yang akan memimpin negara tersebut.

    Kita hendaklah berdisiplin dalam aspek pengurusan masa. Contohnya,
    sebagai pelajar kita mestilah hadir setip hari ke sekolah sebelum waktu
    pembelajaran bermula. Bukan sekadar perlu hadir awal, malah pelajar
    perlu bersedia sebelum menghadapi sesi pembelajaran di kelas juga.

    Pelajar juga harus bijak membahagi-bahagikan masa untuk membuat
    kerja rumah, masa untuk bermain, masa untuk menonton televisyen, masa
    untuk bersama keluarga dan sebagainya. Melalui mengurusan masa yang
    betul, sudah tentu pelajar dapat mengimbangkan semua aktiviti hariannya
    tanpa mengabaikan pelajan mereka.

    ReplyDelete
  14. shah dan daniell

    Seperti yang kita sedia maklum,pendidikan amat penting dalam memajukan sesebuah Negara.Dengan adanya pendidikan,Negara kita akan pesat membangun dan maju.Jadi,kita mestilah menitik beratkan pendidikan untuk memajuka ekonomi Negara.

    Selain,itu terdapat pelbagai cara untuk memajukan ekonomi Negara.Salah satu cara ialah memajukan pendidikan.Pendidikan adalah sangat penting untuk Negara kita.

    Dengan pendidikan juga kita boleh mendapat kerja dan dapat pergi ke dalam dan luar Negara.Pendidikan juga dapat memberi ilmu pengetahuan kepada kita.

    Murid – murid seharusnya bertekad dan berazam untuk belajar bersungguh-sungguh demi mencapai cita – cita dan membantu untuk membangunkan Negara. Guru juga berperanan penting dalam usaha membangunkan negara yang maju dan berwawasan.Ibu bapa juga haruslah mengawasi anak mereka supaya tidak terjebak dengan pekara yang NEGATIF dan SOSIAL.

    Akhir sekali,kita mestilah bekerjasama antara satu sama lain untuk membangunkan Negara kita.

    ReplyDelete
  15. ♥erika & afifah♥

    Huraikan kepentingan pendidikan dalam membangunkan sesebuah Negara


    Pendidikan adalah penting untuk menjadikan sesebuah negara itu maju ke hadapan.Tanpa pendikan negara kita akan menjadi negara yang mundur.Pendidikan juga terdapat dalam pelbagai bidang. yang boleh kita pelajari.

    Antara kepentingannya ialah kita dapat mencipta sesuatu teknologi yang baharu untuk kemudahan rakyat.


    Selain itu,melalui pendidikan kita dapat melahirkan belia-belia yang berilmu.Oleh yang demikian,penganggur-penganggur di Malaysia akan berkurangan.


    Seterusnya,terhasilah barangan Malaysia yang bermutu tinggi dan berkualiti.Oleh itu,rakyat akan menyumbangkan hasil duit mereka kepada negara Malaysia.


    Akhir sekali,pelajar yang berpelajaran dapat mengharumkan nama Malaysia ke peringkat antarabangsa.



    Dengan sebab-sebab yang telah diberikan,terbuktilah bahawa pendidikan penting untuk memajukan sesebuah negara

    ReplyDelete