Thursday, June 24, 2010

Karangan Jenis Keperihalan

Latihan


Semasa cuti sekolah, anda telah menyertai perkhemahan di sebuah taman negara. Anda diminta menceritakan pengalaman anda sepanjang perkhemahan tersebut. Ceritakan pengalaman anda selengkapnya.

29 comments:

  1. Sancheev & Vengadesh

    pada cuti sekolah yang lalu, sekolah saya telah menganjurkan sebuah perkhemahan ke sebuah taman negara. seramai 50 pelajar dan 5 orang guru telah mengikuti perkhemahan itu.pihak sekolah telah menyediakan sebuah bas untuk ke destinasi tersebut. perjalanan tersebut mangabil masa 1 jam untuk sampai ke taman negara tersebut.

    apabila sampai di sana kita telah mendirikan khemah di tempat yang sepatutnya. saya dan rakan-rakan telah ke dalam hutan untuk mencari kayu untuk mengelakan kesejukan pada waktu malam hari tersebut. pada waktu malam plajar telah mengelilingi api sambil menhiburkan diri menyanyi lagu. kita dapat makan ayam yang dimasuk melalui api yang dinyalakan untuk memanaskan badan kita.

    pada keesokan hari, kita bangun pada pukul
    6.00 pagi. kita menyegarkan badan dengan mandi di air terjun yang berdekatan. kami bersarapan dengan makan nasi lemak yang disediakan olehpihak taman negara. selepas itu pemandu mpelancong telah membawa kita jauh ke dalam hutan untuk mennikmati suasana hutan. di situ kita dapat melihat beberapa species tumbuh-tubuhan dan serangga yang tidak pernah di lihat selama ini.

    di dalam hutan, seorang rakantelah tersesat dalam hutan seseorangan. kami telah dibahagikan kepada 2 kumpulan untuk mencarinya. akhirnya, kami dapat mencari rakan tersebut di air tejun yang berdekatan. guru menasihatinya agar tidak mengulangi salah tersebut. habis makan tegah hari kita menolak dari taman negara ke sekolah pada pukul 2.30petang. kita dapat sampai ke sekolah pada pukul 4 petang. saya tidak akan menlupakan pengalaman ini yang telah menghilangi akan saya .

    ReplyDelete
  2. Fatin Nadhirah bt. Abdul Aziz (3 Putra)

    Semasa cuti sekolah, saya telah menyertai perkemahan di Taman Negara selama 2 hari.penyertaan ini disertai oleh 60 pelajar beserta 6 guru bimbingan.

    Perkemahan ini bermula pada pukul 4.30 petang selepas pendaftaran. Pada awalnya perekmahan ini dimulakan dengan taklimat oleh En. Bukhari dengan memastikan keselamatan kami di kawasan yang diliputi hutan tebal. Selepas itu, kami dibahagikan kepada 6 kumpulan untuk mendirikan khemah kumpulan masing – masing.

    Pada sebelah malamnya pula, kami membuat unguan api bagi menerangi kawasan perkemahan kami. Selain itu, kami menjalankan aktiviti yang diberi oleh guru bimbingan, aktiviti ini diadakan bagi melihat kecergasan setiap kumpulan. Justeru itu, selepas aktiviti ini berakhir, kami menjamah makanan bagi mengisi perut sebelum tidur.

    Pada tengah malam iaitu pukul 11.00 malam semua pelajar diarahkan untuk merehatkan diri. Pada keesokan harinya, pada pukul 7.30 kami membersihkan diri di sebatang sungai yang berhampiran di kawasan pekemahan kami. Selepas itu, kami diberikan aktiviti pembetangan dengan berdasarkan gambar yang diberi oleh guru.

    Pada pukul 8.00 pagi kami dipanaskan dengan senam erobik. Selepas itu, kami mengalas perut kami dengan sarapan pagi yang disediakan oleh guru. Kami diberikan selama 1 jam untuk membersihkan diri, justeru itu, kami berkumpulan untuk diberikan aktiviti yang terakhir iaitu pebentangan berdasarkan gambar yang diberi.

    Akhir sekali pekemahan ini berakhir dengan penyampaian hadiah kepada pemenang dan penyampaian sijil. Selepas itu, kami dijemput oleh ahli keluarga masing - masing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. ada sedikit kesalahan (Pada keesokan harinya, pada pukul 7.30 kami membersihkan diri di sebatang sungai yang berhampiran di kawasan pekemahan kami. Selepas itu, kami diberikan aktiviti pembetangan dengan berdasarkan gambar yang diberi oleh guru.

      Pada pukul 8.00 pagi kami dipanaskan dengan senam erobik. Selepas itu, kami mengalas perut kami dengan sarapan pagi yang disediakan oleh guru. Kami diberikan selama 1 jam untuk membersihkan diri, justeru itu, kami berkumpulan untuk diberikan aktiviti yang terakhir iaitu pebentangan berdasarkan gambar yang diberi.) Harap maklum

      Delete
  3. NAMA :MITA ZORAIDA
    KELAS:3 PUTRA

    Pada cuti sekolah yang lalu,sekolah saya telah mengadakan satu perkhemahan selama 2 hari 1 malam di Taman Negara,Kuala Lumpur.Perkhemahan ini disertai oleh 25 orang murid bersama 4 orang guru pengiring.

    Bas bertolak dari sekolah pada jam 7.30 pagi,perjalanan ini mengambil masa lebih kurang selama 5 jam.Kami tiba di destinasi pada jam 12.00 tengah hari ,sebelum mendirikan khemah,kami telah dibahagikan kepada 5 kumpulan iaitu kuning,merah,hijau,biru dan jingga.Setelah itu,barulah kami mendirikan khemah mengikut kumpulan masing-masing.Semasamendirikan khemah, sikap kami bagaikan aur dengan tebing.

    Selepas mendirikan khemah,kami pergi ke kantin untuk makan tengah hari.Makanan tersebut sungguh enak.Pada jam 4 petang,guru telah mengadakan sesi motivasi kepada kami.Kami telah diberikan motivasi mengenai pentingnya kerjasama dalam kumpulan.Pada waktu malam pula ,telah diadakan barbeku dan unggun api.

    Pada keesokan paginya,sebelum memulakan aktiviti berkumpulan,kami melakukan senaman aerobic.Setelah itu,setiap kumpulan diberikan tugasan untuk mencari nama saintifik tumbuh-tumbuhan di Taman Negara.Aktiviti tersebut sangat menyeronokkan kerana ia dapat menambah pengetahuan saya.Kumpulan yang memenangi aktiviti ini adalah kumpulan biru,pemenang telah diberikan hamper.

    Pada jam 3 petang,berakhirlah aktiviti perkhemahan ,kami mengemas barang dan menaiki bas .Bas sampai di sekolah pada jam 8malam.Saya berasa seronok sepanjang aktiviti ini dijalankan,saya juga berharap agar aktiviti sebegini dapat diadakan lagi pada masa yang akan datang.

    ReplyDelete
  4. Muhd Luqman & Muhd Fauzi
    3Putra

    Pada musim cuti sekolah yang lalu,saya telah menyertai satu perkhemahan di sebuah taman negara selama 3 hari 2 malam.

    Semasa perkhemahan tersebut,seramai 70 orang pelajar telah menyertai perkhemahan ini.10 orang cikgu juga telah menyertainya.

    Ketika kami tiba di tapak perkhemahan tersebut pada pukul 6.30 petang.Kami telah mendirikan sebanyak 35 khemah.Dan membahagikan beberapa kumpulan untuk membuat aktiviti berkumpulan.

    Perkhemahan itu bermula dengan taklimat dan bacaan doa oleh ustaz Firdaus.Selepas diberi taklimat,kami memulakan aktiviti pertama kami iaitu mencari ranting kayu untuk membuat ungun api.

    Aktiviti kedua pula,kami bersiap-siap untuk menunaikan solat magrib.Selepas solat magrib kami berkumpul untuk menjamu selera yang telah disediakan oleh guru-guru kami bagi mengisi perut yang kosong pada waktu malam.


    Pada pukul 8.00 pagi kami dipanaskan dengan senam erobik. Selepas itu, kami mengalas perut kami dengan sarapan pagi yang disediakan oleh guru. Kami diberikan selama 1 jam untuk membersihkan diri, justeru itu, kami berkumpulan untuk diberikan aktiviti yang terakhir iaitu pebentangan berdasarkan gambar yang diberi.

    Akhir sekali pekemahan ini berakhir dengan penyampaian hadiah kepada pemenang dan penyampaian sijil. Selepas itu, kami dijemput oleh ahli keluarga masing - masing.

    ReplyDelete
  5. NAMA : KHAITHRY A/P BALASUNDRAM...
    KELAS: 3 PUTRA...

    Pada cuti sekolah yang lalu, SMK Bukit Gambir telah mengadakan perkhemahan di sebuah Taman Negara. Saya telah menyertai rombongan ini. Sebanayak 40 murid dan 5 orang guru telah menyertai perkhemahan ini. Perkhemahan itu adalah selama 2 hari 1 malam.

    Kami berkumpul di sekolah pada pukul 7.30 pagi. Kami bertolak dari sekolah pada pukul 8.00 pagi. Kami menaiki bas sekolah ke Taman Negara. Kami sangat gembira dan seronok untuk mengikuti rombongan seperti ini.Kami sampai di Taman Negara pada pukul 9.00 pagi.

    Selepas itu,kami telah diberi ceramah oleh salah satu orang yang bertugas di situ tentang asal usul Taman Negara ini. Ceramah itu mengambil masa kira-kira 30 minit.Pihak bertugas di sana itu telah memberi arah untuk memasuki Taman Negara itu. Kami telah memilihi tempat yang sesuai untuk mendirikan khemah kami semua.

    Selain itu, kami mula membersihkan kawasan perkhemahan itu. Taman Negara itu sangat bersih dan indah dengan alam semulajadi di situ. Di samping itu, kami telah di bahagikan kepada beberapa kumpulan oleh guru kami yang mengikuti rombongan itu. Kami berehat sebentar di dalam khemah kerana kami berasa letih.

    Tambahan pula, kami telah menyalakan unggun api pada waktu malam kerana kami berasa sejuk di sana. Salah seorang telah memainkan gitar dan seorang lagi telah menari. Guru yang mengikuti kami telah menyanyikan lagu. Suaranya sangat merdu. Cikgu telah menyediakan ‘Barbeque’ Pada pukul 11.00 malam, kami telah tidur.

    Pada pagi keesokkan harinya, kami telah bersenam dan kami telah menikmati sungai yang sangat deras airnya. Pelajar llaki telah terjun ke dalam sungai itu dan bermnain di dalm airnya.

    Pada petang itu, kami pulang ke sekolah dengan manaiki bas yang sama juga. Kami bersa sangat letih dan gembira kerana itu dalah salah satu perkhemahan yang tidak dapat dilupakan.

    ReplyDelete
  6. Nama:Raja Kamil Ashraf

    Pada cuti sekolah yang lepas,saya menyertai sebuah pekhemahan di Taman Negara.Perkhemahan itu dianjurkan untuk membimbing generasi muda supaya berdikari.Perkhemahan itu dijalankan selama tiga hari dua malam.Kami bertolak dari Pulau Pinang jam tujuh pagi.

    Kami sampai ke Taman Negara jam 12 tengahari.Kami harus mendaftar nama sebelum masuk ke Taman Negara demi keselamatan.Kami diiringi guru bimbingan perkhemahan tersebut.Kami dimaklumkan bahawa seramai 72 orang yang menyertai kem tersebut.Perkara pertama yang kami lakukan adalah mendirikan khemah.Jam 5 petang pendaftaran ditutup,peserta semua telah berkumpul.Kami di bahagi kepada 5 kumulan.Setiap kumulan mempunyai tugasan masing-masing.Kumpulan kami ditugaskan mencari kayu api.

    Kami ditemani seorang guru ketika mencari kayu.Kami tidak dibenarkan mencari terlalu jauh.Setelah habis mencari kayu kami balik ke kem.Kumpulan memasak telah bersedia.Kami makan pada jam 8 malam sesudah kumpulan memasak siap memasakKami mandi di sungai berhampiran.Sesudah mandi kami mebuat unggun api untuk aktiviti “camp fire”.Kami menyanyi dan berseronok pada malam itu.Setiap orang mendapat sebiji elur dan sebiji buah kelapa untuk dijaga sebagai tugasan.

    Kami tidur jam 11 malam.Pada paginya kumpulan memasak telah memasak untuk kami.Aktiviti pagi itu adalah “jungle treking”.Kami berjalan-jalan di dalam hutan.Sungguh penat kerana kami berjalan selama 4 jam di dalam hutan.Petang itu kami cuma mandi-manda di sungai berdekatan.Malam itu kami menjalankan aktivi seperti malam semalam.

    Keesokan pagi kami bangun lambat dan didenda tekan-tubi sebanyak 20 kali dan ditugaskan memasak makanan tengahari.Bila diingat kembali perkara itu agak melucukan.Selepas memasak,pada jam 2 kami harus memulangkan buah kelapa dan sebiji telur yang diberi untuk mendapatkan hadiah aktiviti “keep save”.Saya menang tempat pertama dalam aktiviti itu.Setiap orang mendapat saguhati masing-masing.Kami balik ke Pulau Pinang jam 4 petang.

    ReplyDelete
  7. Mohamed Rizal bin Abdul Rahman

    Pada cuti semester yang lalu, sekolah kami telah menganjurkan sebuah perkhemahan ke Taman Negara. perkhemahan ini disertai oleh seramai 40 pelajar bersama satu guru penasihat dengan dua guru penasihat. perkhemahan ini selama dua hari satu malam.

    Kami bertolak pada pukul 12 tengah hari pada hari sabtu dan sampai di destinasi tersebut pada pukul 2 petang. selepas tiba disana,kami segera mendirikan khemah. pada sebelah petang, kami merancang untuk membuat sedikit perbincangan. di samping itu, guru penasihat kami telah memberi sedikit nasihat dan tips untuk melindungi diri daripada haiwan liar dan buas.

    Habis sahaja “ceramah” kami terus pergi menjamu selera.menu hidangannya ialah nasi lemak bersama air mineral. Apabila matahari hampir terbenam kami segera bersedia untuk membuat barbecue.saya telah membantu kawan saya untuk menyalakan api menggunakan batu arang.

    Pada hari seterusnya,kami bangun dan bermandi manda di air terjun yang terletak di taman Negara tersebut.selepas itu,kami bersarapan pagi iaitu roti sandwich dengan air bandung. Pada sebelah petang,kami pergi ke sungai yang berhampiran dengan Taman tersebut.

    Pada pukul 6 petang,kami bersiap sedia untuk pulang.kami sampai disini pada pukul 8 malam. Walaupun perkhemahan itu memenatkan tetapi saya masih tidak dapat melupakan setiap satu pengalaman berada di sana.

    ReplyDelete
  8. Meutya & Amirah....3 putra
    Pada cuti sekolah yang lalu,saya telah meyertai perkhemahan di sebuah Taman Negara yang terletak di Kuala Lumpur yang dianjurkan oleh pihak sekolah. Kami menyertai kem itu selama 3 hari 2 malam.
    Seramai 25 pelajar dan 7 orang guru telah menyertai kem tersebut. Kami berkumpul beramai-ramai di sekolah. Setelah sampai di sekolah kami di berikan taklimat ringkas mengenai perkemahan tersebut. Setelah taklimat selesai diberikan, kami bersiap-siap ke taman Negara.
    Kami menaiki bas yang telah di sediakan oleh pihak sekolah. Perjalanan kesana memakan masa selama 4 jam. Kami tiba disana pada pukul 1 petang. Setelah tiba di lokasi kem kami berasa gembira di samping itu bersyukur kepeda Allah swt kerana selamat tiba ke tempat yang hendak di tuju.
    Kami di bahagikan kepada 5 kumpulan oleh guru pembimbing. Setelah itu kami membahagikan beberapa tugas kepada setiap orang. Ada yang mencari kayu api, mendirikan khemah ,memasak dan mengemas barang.
    Setelah semua habis di jalankan, kami menjalankan aktiviti yang telah di rancang oleh guru-guru. Aktiviti yang dilakukan adalah seperti mencari nama saintifik tumbuh-tumbuhan, mencari harta karun, mengadakan kuiz dan banyak lagi.
    Pada hari ketiga perkemahan iaitu hari terakhir, kami bersiap-siap mengemas barang untuk pulang. Sebelum pulang kami di berikan sijil penghargaan kerana menyertai aktiviti dengan bersungguh-sungguh dan penuh kerjasama. Kami tiba di sekolah pada pukul 12 tengah hari, banyak maklumat yang telah kami perolehi sepanjang kem perkhemahan berlangsung

    ReplyDelete
  9. Nama: Noor Fazella Bt Rahman
    Kelas: 3Putra

    Semasa cuti sekolah minggu lalu, saya telah menyertai perkhemahan di sebuah taman Negara di Kuala Lumpur yang dianjurkan oleh pihak sekolah saya iaitu SMK Bukit Gambir. Perkhemahan tersebut diadakan selama 2 hari 1 malam. Yuran yang harus di bayar ialah 25 ringgit Malaysia. Kami diarahkan membawa barangan keperluan seperti baju, berus gigi dan sebagainya.

    Seramai 30 murid termasuk saya dan 5 orang guru telah menyertai perkhemahan tersebut. Sebelum bertolak ke taman Negara kami telah diminta oleh guru untuk meminta borang kebenaran yang telah diserah oleh guru kepada ibubapa. Selepas itu kami bertolak pada pukul 9.00 pagi dari sekolah, menaiki bus sekolah yang disewa oleh guru yang bertugas ke taman Negara.

    Semasa didalam bus, guru memberi sedikit taklimat tentang persediaan perkhemahan semasa di taman Negara. Kami sampai di taman Negara pada pukul 11.00 pagi. Sesampai disana kami dibahagikan kepada 6 kumpulan oleh guru yang bertugas. Didalam setiap kumpulan mempunyai 5 murid. Selepas siap memberi sedikit ucapan oleh pihak taman Negara kami mendirikan khemah dan mula mencari kayu untuk membuat unggun api dan sebagainya.

    Selepas siap kesemuanya, kami diberi arahan oleh guru untuk berkumpul untuk dibawa ke hutan mencari nama-nam saintifik tantang tumbuh-tumbuhan. Selepas itu, kami pulang ke khemah untuk berehat. Hari semakin gelap jadi kami membuat unggun api dan memasak sadin di dalam tin untuk dimakan.

    Pada hari kedua, kami di beri kuiz tentang aktiviti yang telah dijalan di dalam hutan tentang nama-nama tumbuhan. selepas itu kami diberi sijil penghargan kerana telah mengikuti perkhemahan di taman Negara. Selepas itu, bus telah sampai kami bersiap-siap untuk bertolak pulang ke sekolah. Semasa di dalam bus kami diberi tuala yang mempunyai perkataan taman Negara, sebagai kenangan dibawa pulang. Kami berasa sungguh gembira walaupun hanya selama 2 hari 1 malam.

    ReplyDelete
  10. Dikarang oleh: Muhammad Azri & Afif Amrun
    Kelas: 3 PutRa

    Pada cuti sekolah yang lalu, saya telah menyertai perkhemahan yang dianjurkan oleh pihak sekolah selama 3 hari 2 malam di sebuah Taman Negara yang terletak di negeri Sungai Pahang, Pahang. Seramai 47 org murid dan 10 orang guru menyertai perkhemahan itu.

    Pada pukul 8 pagi kami berkumpul di padang sekolah. 30 minit kemudian, selepas guru disiplin memberi sedikit taklimat mengenai perkhemahan tersebut, kami bertolak ke Taman Negara dengan menaiki bas. Kami tiba di destinasi kami pada pukul 10 pagi. Saya terpegun dengan keindahan alam sekitar di Taman Negara tersebut, ini membuatkan saya lebih menghargai alam sekitar.

    Selepas itu, kami diberi taklimat oleh pegawal yang bertugas pada hari itu. Taklimat itu kira-kira 40 minit. Selepas itu, kami mencari tempat yang sesuai untuk mendirikan khemah.

    Seterusnya, saya dan beberapa orang kawan saya membersihkan kawasan perkhemahan untuk mendirikan khemah kami yang terletak di sebelah sungai. Setelah mendirikan khemah kami terus meneroka kawasan hutan tersebut. Kami dapat menikmati keindahan flora dan fauna yang terdapat di situ.

    Hari seterusnya, guru yang mengetuai perkhemahan itu membenarkan kami pergi ke sungai untuk beriadah. Sesetengah daripada kami mengambil jorannya untuk memancing, manakala yang lain mengambil keputusan untuk mandi sungai. Pada malam tersebut, kami menyalakan unggun api dan duduk mengelilingnya. Kami bercerita mengenai pengalaman masing-masing, saya terus mengambil gitar dan terus memainkan lagu kegemaran saya. Hasil tangkapan kawan saya pada siang hari dibakar dan dinikmati oleh semua orang. Setelah pukul 11 malam, barulah kami pergi ke khemah masing-masing untuk berehat.

    Keesokan harinya, kami mengemas barang-barang kami dan membersihkan kawasan sekeliling daripada sampah. Saya berharap agar dapat pergi ke Taman Negara sekali lagi di masa hadapan.

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~` Tamat `~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    ReplyDelete
  11. faris..asrul..amirul..3putra
    Pada cuti sekolah yang lalu,saya telah menyertai perkhemahan di taman negara.Setibanya saya di sana,saya melihat pelbagai flora dan fauna yang terdapat pada hutan tersebut.

    Perhemahan ini di anjurkan oleh pihak sekolah .Seramai 50 peserta telah menyertai kem perkhemahan ini .Setibanya di sana,kami dipecahkan ke beberapa kumpulan.Saya ditugaskan menjadi ketua kumpulan.

    Kami mengelilingi hutan itu sambil mengutip kayu untuk membuat unggun api untuk waktu malam nanti.Sewaktu mencari kayu api,kami melihat specis haiwan yg hampir pupus seperti tapir,badak sumbu,0rg hutan dan sebagainya.

    Pada mlam hari,kmi mmbuat unggun api smbil menyanyi lagu dgn gembira.Pada pukul 11.00 malam,saya dan rakan-rakan saya tidur di dalam khemah masing-masing.

    Pda keesokan harinya,kami pergi ke sungai yang berhampiran untuk mandi-manda.selepas itu,kami menangkap ikan untuk di jadikan makanan tengah hari kami.

    Cikgu telah mentugaskan kumpulan saya untuk mengambil gambar haiwan di dalam hutan.Sebanyak 25 gambar kami berjaya mengambil gambar dan cikgu memberi hadiah kepada kami kerana dapat mengambil gambar yang cantik.

    Pada keesokan hari,kami mengemas barang kami sebelum pulang ke sekolah.kami menanam tin-tin dan membersihkan kawasan hutan tersebut.

    ReplyDelete
  12. Tan Chune Yean & Tan Thien George 3 putra

    Semasa cuti sekolah yang lepas, saya telah menyertai perkhemahan di sebuah taman negara selama 2 hari 1 malam iaitu bemula dari 8 Ogos 2010 sehingga 11 Ogos 2010. Tujuan perkhemahan ini adalah untuk menambahkan pengalaman pelajar.

    Semua pelajar berkumpul di depan pintu pagar sekolah pada pukul 8 pagi dan bertolak pada pukul 8.30 pagi. Kami bertolak ke Taman Negara di Taiping dengan menaiki bas sekolah. Sesetengah pelajar merebut tempat duduk sebelum menaiki bas sekolah.

    Dalam perjalanan ke Taman Negara ,Pahang ,guru menjalankan pelbagai aktiviti dalam bas seperti menyanyi, pertandingan quiz tentang binatang dan sebagainya.

    Tiba-tiba, bas sekolah telah pun sampai di Pahang pada pukul 2.30 petang. Kami beratur dan terus masuk ke dalam Taman Negara.

    Selepas kami masuk, kami ternampak kehijauan dalam Taman Negara. Udara dalam Taman Negara sangat nyaman dan bersih. Kedengaran banyak burung menyanyi dan sebagainya.

    Pada pukul 4 petang, kami mendirikan khemah secara berkumpulan. kami menbahagikan kerja-kerja seperti mengutip kayu api, mengambil air dari sungai, mendirikan khemah dan lain-lain. Tugas saya ialah mengutip kayu api di persekitaran hutan.

    Selepas itu, pada pukul 8 malam, kami kenyangkan perut kita dengan menikmati pelbagai makanaan dan minuman. Pada pukul 9 malam, murid-murid yang terpilih telah keluar untuk bercerita. Salah seorang daripadanya adalah saya, saya telah menceritakan tentang binatang dan mendapat tepukan yang gemuruh. Selepas itu, kami balik ke khemah masing-masing pada pukul 11 malam untuk berehat.

    Pada keesokan hari, selepas bersarapan di luar khemah , Guru-guru telah mengiringi kami berjalan dalam hutan. dalam hutan terdapat pelbagai jenis spesis tumbuhan yang menarik dan jarang dijumpai. Kami telah mempelajari tentang bunga-bunga. Salain itu, kami juga diberitahu tentang cendawan yang bertoksik. Pelbagai binatang juga kami menjunpa di dalam hutan Taman Negara.

    Pada pukul 12 petang, selepas kami makan tengahhari, kami bermain air di sebuah sungai yang bersih.

    Selepas itu, pada pukul 3 pagi, kami menaiki bas sekolah dan balik ke sekolah dengan hati yang keberatan.

    ReplyDelete
  13. Mohamad Danial Rafiq b. Shaharon Anuar
    Muhammad Ghazali b. Md Aizar
    3 Putra

    Semasa cuti sekolah yang lalu, saya telah menyertai sebuah perkemahan di Taman Negara. Perkhemahan diadakan selama 2 hari 1 malam. Seramai 80 orang pelajar dan 10 orang guru yang menyertai perkhemahan tersebut. Pihak sekolah telah menyediakan 3 buah bas untuk pergi ke Taman Negara.

    Selepas 8 jam perjalanan, kami telah tiba ke destinasi kami iaitu Taman Negara. Suasana di Taman Negara itu sungguh indah dan nyaman. Selepas itu, kami dikumpulkan di sebuah taman. Kami diberi taklimat oleh En. Amin tentang keselamatan kami di hutan tebal. Kami berjalan merentasi hutan tebal.

    Setelah 30 minit berjalan, kami telah menemui tempat yang sesuai untuk kami mendirikan khemah. Kami dibahagikan kepada 10 kumpulan. Setiap kumpulan mempunyai 8 pelajar dan seorang guru.

    Pada malamnya, pelbagai aktiviti yang menarik diadakan. Aktiviti ini diadakan bagi menguji kecerdasan murid dan minda. Selepas aktiviti itu, kami menjamah makanan bagi mengisi perut kami yang kosong.



    Pada keesokan harinya, kami bangun pada pukul 6.30 pagi bagi mengerjakan ibadah solat subuh. Selepas itu, kami diberi tugasan oleh En. Amin untuk membersihkan tapak perkhemahan. Setelah bersihkan tapak perkhemahan, kami menaiki bas untuk pulang ke sekolah. Kami bertolak pada pukul 8.00 pagi. Semasa di dalam bas, En. Amin mengambil kedatangan bagi memastikan semua pelajar ada di dalam bas.

    Pada pukul 2.30 petang, kami sampai ke sekolah. Semasa itu, cuaca tidak berapa baik. Ibu bapa kami menjemput kami di sekolah.

    ReplyDelete
  14. Jonathan Chow Yong En(3PUTRA)

    Pada cuti semester kedua yang lalu,saya telah menyertai perkhemahan di Taman Negara Endau Rompin,Pahang.Perkhemahan ini diajurkan oleh Kelab Fotografi sekolah saya.
    Pada 10 Jun,seramai 35 ahli dan lima orang guru bertolak pada pukul 7.00 pagi selepas guru penasihat memberi taklimat. Keadaan dalam bas amat bising kerana adayang ketawa,ada yang bercakap serta ada yang berdengkur.
    Selepas 6jam dalam bas,akhirnya kami semua sampai ke destinasi kami.Taman Negara Endau Rompin penuh dengan kehijauan dan udara disana sangat segar dan nyaman. Selepas mendirikan khemah dan mengemaskan diri,kami semua pergi makan dan menyayi serta bermain pelbagai permainan.Pada pukul 11 malam,kami semua balik ke khemah tidur.
    Pada keesokan pagi,selepas memakan sarapan kami semua pergi mendaki bukit.Taman Negara sangat cantik kerana penuh dengan flora dan fauna,kami semua telah mengambil pelbagai daun serta batu untuk buku skrap kami.Kami telah dibahagi kepada 7 kumpulan untuk membuat buku skrap selepas makan makanan tengah hari.Kumpulan kami telah menang dan guru penasihat telah menyapmai hadiah untuk kami.
    Pada hari ketiga ,selepas memakan sarapan dan membuat sedikit senaman yoga kami bermula untuk bertolak pulang.Saya berasa amat sedih kerana kiami terpaksa balik tetapi saya juga berasa amat gembira kerana saya dapat menghayati kecantikan alam semula jadi dan dapat mengerat hububngan silaturahim dengan kawan serta guru.
    Saya akan setiasa mengingati perkhemahan 3hari 2 malam di Taman Negara Endau Rompin.Jika ada lagi peluang saya akan datang ke sini lagi.

    ReplyDelete
  15. pada cuti ekolah yang lalu, aya dan rakan-rakan aya telah pergi tempat perkemahan yang berada di taman negara Pahang. kami menaiki ba yang diewa oleh uru untuk keana. perjalanan terebut telah mengambil maa empat jam dari elangor. emaa dalam perjalanan terebut, euatu telah berlaku dan membuatkan kami kecut perut untuk mengalaminya. kami.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. unbeliveable...your essay is very araaat..!!

      Delete
    2. Asal byk typo & sikit sangat zz

      Delete
    3. DO YOU NOT KNOW HOW TO SPELL??

      Delete
  16. kenapa yang akhir sekali tu x letk harapan dan berjanji...

    ReplyDelete